Właściwości i odżywcze kaszy jaglanej

Asia 30 kwietnia, 2020

Właściwości i odżywcze kaszy jaglanej

Przyrządzana z prosa kasza jaglana to jedna z najstarszych i najzdrowszych kasz. Dzisiaj niedoceniana – ze szkodą dla naszego zdrowia, tzw. jagły mają bowiem wiele cennych właściwości. Jest jedną z niewielu kasz zasadotwórczych. Przeczytaj albo posłuchaj, jakie wartości odżywcze ma kasza jaglana. Kto szczególnie powinien zadbać o to, by znalazła się w jego diecie?

Kasza jaglana wraca powoli do łask, ale wciąż nie cieszy się taką popularnością, na jaką zasługuje. Tym bardziej szkoda, bo ma oryginalny smak  ( bywa gorzka gy zostanie przyrządzona w nieprawidłowy sposób ) i idealnie komponuje się zarówno z daniami słonymi, jak i słodkimi. Warto ją jeść ze względu na wartości odżywcze, a nawet lecznicze.

Wartości odżywcze i składniki mineralne

Jagły to najstarsza znana kasza, którą otrzymuje się ją z nasion prosa. Pod względem wartości odżywczych dorównuje kaszy gryczanej. Zawiera mało skrobi, za to dużo łatwo przyswajalnego białka. oraz odznacza sie najwyższą zawartością witamin z grupy B: B1, (tiaminy), B2 (ryboflawiny) i B6 (pirydoksyny) oraz żelaza i miedzi.

Właściwości lecznicze

Nie zawierając glutenu, kasza jaglana jest lekkostrawna i nie uczula. Dlatego też jest polecana osobom chorującym na celiakię stosującym dietę bezglutenową, a także cierpiącym na niedokrwistość. Posiada właściwości antywirusowe, zmniejsza stan zapalny błon śluzowych (wysusza nadmiar wydzieliny), jest zatem dobrym domowym lekarstwem na katar.

Ważne

Kasza jaglana i kasza gryczana jako jedyne kasze mają działanie zasadotwórcze, odgrywają więc dużą rolę w przywróceniu równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie. Jagły to ważny składnik diety zasadowej.

Dla urody

Krzem pełni też ważną rolę w mineralizacji kości (zapobiega ich odwapnianiu), a kasza jaglana zawiera krzemionkę, która ma zbawienny wpływ na włosy, skórę i paznokcie.

Jagły dostarczają również dużych ilości witaminy E i lecytyny, która korzystnie wpływa na pamięć i koncentrację oraz reguluje poziom cholesterolu we krwi – o obecność tej kaszy w diecie powinny zatem zadbać osoby pracujące intensywnie umysłowo, np. maturzyści czy studenci przygotowujący się do sesji.

W diecie odchudzającej. Ile kalorii ma kasza jaglana?

Czy można jeść kaszę jaglaną, będąc na diecie? Kasza jaglana, tak jak wszystkie kasze, jest dość kaloryczna – 100 g kaszy jaglanej to ok. 350 kalorii). Ma też wysoki, jak na mało przetworzone produkty zbożowe, indeks glikemiczny (71 – dla ugotowanej kaszy jaglanej, dla porównania: ryż brązowy i kasza gryczana mają indeks glikemiczny ok. 50), co za tym idzie,szybko podnosi poziom cukru we krwi, nie jest więc wskazana dla diabetyków i osób będących na diecie Montignaca. Krzem  zawarty w kaszy poprawia przemianę materii więc osoby odchudzające się nie powinny całkowicie rezygnować z jej jedzenia

Co zrobić żeby kasza jaglana nie była gorzka po ugotowaniu?

Kasza jaglana jest świetnym dodatkiem do duszonych mięs i dań słodkich (np. zapiekanek ze śliwkami lub jabłkami). Niestety, często zdarza się, że po ugotowaniu ma lekko gorzki smak i może zepsuć całe danie. Odpowiednio przyrządzona nie bedzie posiadała smaku goryczki – przed ugotowaniem obficie przelać najpierw zimną, a potem gorącą wodą. Można też wrzucić kaszę do wrzątku, po chwili odcedzić i jeszcze raz wsypać do czystej, gotującej się wody. Warto namoczyć kaszę na kilka godzin albo na noc w wodzie z dodatkiem soku z cytryny – ten zabieg razem z gotowaniem pomoże unieczynnić fityniany – związki zawarte w kaszach, utrudniające przyswajanie składników mineralnych.

Gotowanie na sypko: na 1 szklankę kaszy jaglanej – 2,5 szklanki wody. Gotujemy, aż kasza wchłonie wodę, po czym zawijamy w koc i odstawiamy na ok. godzinę.

Żeby kasza była kleista: przed gotowaniem trzeba kaszę wymieszać z niewielką ilością wody lub mleka i przelać do wrzątku w proporcjach: 1 szklanka kaszy jaglanej na 3,5 szklanki wody. Gotować 30-40 minut.

Artykuł zaczerpnięty z poradnikzdrowie.pl